tirsdag 15. desember 2015

Produksjon og utprøving av digitale læringselement i egen undervisning


Som grunnlag for valg av tema i oppgaven, produksjon og utprøving av digitale læringselement i egen undervisning, har jeg valgt blogg som elevenes egen dokumentasjon etter endt arbeidspraksis i bedrift. Som deltidsstudent ved Høgskolen i Oslo og Akershus bruker vi blogg som dokumentasjon fra hospitering i bedrift, et verktøy for dokumentasjon og refleksjon. Erfaringene har vært så positive at jeg også ønsket å prøve ut dette verktøyet i egen undervisning. 
Læring av yrkeskunnskap i skolen i dag skjer gjennom handling, refleksjon over handling og en teoretisk beskrivelse av dette, eller ved teoretisk undervisning, praktisk handling, refleksjon over handling og beskrivelse av dette. Føli,G (2014). Gjennom analyser, drøfting og relevant teori har forfatteren dokumentert at blogg er et godt egnet digitalt verktøy som læring og dokumentasjon av kunnskap.
Elevene på vg2 elenergi på Romsdal videregående skole har 6 ukers arbeidspraksis i bedrift knyttet til faget prosjekt til fordypning. I læreplanen for felles programfag vg2 elenergi er grunnleggende ferdigheter integrert i kompetansemålene.
I læreplanen for faget prosjekt til fordypning står det at elevene skal dokumentere egen praksis:
De lokale læreplanene skal inneholde et kompetansemål om at elevenesom en del av opplæringen i prosjekt til fordypningskal dokumentere arbeidet underveis. (Læreplan prosjekt til fordypning elektro, Udir)

Etter at elevene hadde gjennomført arbeidspraksis i bedrift, oktober 2015, drøftet klassen om blogg kunne være et bedre verktøy for refleksjon og dokumentasjon av arbeidspraksisen i bedrift fremfor fronter, som klassene tidligere hadde brukt. Fordelen med fronter er at det er at det er den offisielle læringsplattformen elevene normalt skal bruke. Men vi ble fort enige om at blogg kunne ha mange fordeler fremfor fronter:
  • Sammenheng mellom vg2 på skole og bedrift. (Elevene har ikke tilgang til egne dokument i fronter etter at de har begynt som lærlinger).
  • Elevene kan dele og lære av hverandre gjennom åpne blogger.
  • Fleksibiliteten med hypertekst og bilde/video er meget god i bloggverktøy
  • Mange av elevene er usikre på videre valg etter vg2 elenergi, og kan lettere få tilgang på relevant informasjon fra tidligere elever som har tatt sine yrkesvalg.
                                                                                                                                            
I løpet av den første skoletimen hadde elevene opprettet sin egen blogg, i blogger.com. Men mange av elevene var skeptisk til å ha en åpen blogg. Og selv om alle elevene bruker ulike verktøy på sosiale medier, uttrykte flere av elevene at årsaken til skepsisen i stor grad var at andre kunne lese det de la ut og at det var flaut, noen av guttene i klassen assosierte blogg med mote og livsstil og var av den grunn skeptisk. Men etter en dialog om dette i klassen og fokus på nettvett i sosiale medier, var de fleste elevene klar til å kunne dele sine erfaringer fra arbeidspraksisen, ikke bare med de andre elevene i klassen, men med hele verden.
Ikke alle elevene har opprettet blogg, men bruker i stedet fronter som plattform som dokumentasjon fra arbeidspraksisen. Men vi vil igjen drøfte dette etter vår neste arbeidspraksisperiode i februar 2016.

Her er et tilfeldig utvalg fra bloggene til elevene på vg2 elenergi på Romsdal videregående skole:

Rita hadde sin arbeidspraksis i installasjonsbedriften HTL og deler det i sin blogg.

Sander hadde sin arbeidspraksis hos Veks Elektro  og deler det i sin blogg.

Kristoffer hadde sin arbeidspraksis hos installasjonsbedriften Elmo deler det i sin blogg.

Andreas hadde sin arbeidspraksis hos Elektroinstallasjon og deler det det i sin blogg.

Magnus hadde sin arbeidspraksis hos Istad Nett og deler det i sin blogg.

Szabo hadde sin arbeidspraksis hos installasjonsbedriften Mifo og deler  det sin blogg.

Didrik hadde sin arbeidspraksis hos installasjonsbedriften Mifo og deler det i sin blogg.


Kilder:

Føli,G. (2014) Hvordan egner blogg seg som lærings- og dokumentasjonsverktøy i helse og oppvekstfag i den videregående skole?

Elevblogger vg2 elenergi Romsdal vgs

Blogger.com

Læreplaner Udir

Internett - Du bestemmer.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar