tirsdag 13. oktober 2015

Hypertekst - et verktøy i faget prosjekt til fordypning


Hypertekst er først og fremst brukt i digitale medier, som en funksjon der vi kan innhente ytterligere informasjon om emner gjennom lenker i et lineært tekstdokument. Det være seg utdypende informasjon om et emne, videoer, kart eller bilder. I opplæringen på videregående skole er hypertekst aktuelt i mange sammenhenger. Hypertekst som verktøy for differensiering kan være spennende å prøve ut.
For elevene på vg2 elenergi ved Romsdal videregående skole skal vi prøve ut blogg og hypertekst som verktøy til refleksjon og dokumentasjon etter hver praksisperiode.

I faget prosjekt til fordypning på vg2 elenergi har elevene arbeidspraksisen sin ute i lokale bedrifter.
Elevene er utplassert i tre perioder, hver på to uker, i året og det er utarbeidet lokale læreplaner i faget. De lokale læreplanene skal inneholde et kompetansemål om at elevene skal dokumentere arbeidet underveis. Ved bruk av blogg og hypertekst skal elevene lage et komplett dokument der både dokumentasjon og refleksjon er godt ivaretatt. Elevene kan sette inn bilder av utførte arbeidsoppdrag og lenke de mot de lokale kompetansemålene på vg3 nivå. I tillegg skal elevene forteller om bedriften og erfaringene sine i praksisperioden i loggen. Dette vil også være nyttig å lese for andre elever i klassen før valg av bedrift for neste praksisperiode.


Johannes viser et eksempel på hvordan han bruker hypertekst i et lineært dokument om været.

Morten sin blogg gir eksempel på bruk av logg i undervisningen i forhold til tilpassa opplæring . Selv vil han prøve det ut i kombinasjon med elektronisk lærebok.

 Jan sier noe om dimensjonene en hypertekst har.

Tage ser for seg at det ligger store muligheter om informasjonsinnhenting om ulike systemer i data og elektronikk, og at det kan gi muligheter for differensiert undervisning og økt motivasjon for å tilegne seg kunnskap.

Gunn Iren gir en grundig definisjon av ordet hypertekst og hva en hypertekst er, definisjonen bygger på sammenstilling med henvisning fra ulike kilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar